November 28, 2008

Kerja oh! Kerja

Kelmarin ayah suruh aku datang office dia sebab Uncle Samsul kate soh aku tolong Kak Nurul punye. Ayah cakap upah 1 hari rm10. Hahaha! Gile murah. Huhu. Ok. Aku datang jugak semalam sebab ibu cakap " Ok lar tuh. Dari ko doq umah xdapat pape".

Pagi hari yang begitu semangat.

Aizat pon kerja sekali. Tapi hari tuh dia Xde keje plak kat office. So, aku and rai suruh la dia belikan makanan. Order roti nan tapi yang sampai cuti roti telur sekeping. Xde duit baki pulak tuh! Gampang kau! Kate jer nak saving. Tapi yang kau saving tuh diut aku tawu x???!! Sengal la kau. Pakkal kau adik aku taw.
Dalam pukul 2pm, mata aku rasa berat sangat. Mane Xnyer. Kerja aku aseq tengok kertas jew. Sebab aku kena susun balik invoice2 dalam fail. Memang mudah je. Tapi memang biasanya tuh time aku tidur an. Aku terus masuk bilik ayah dan memakir kan diri kuh ini disebelah aizat. Ngantok beb! Tidur sekejap. ZzZzZz. Pukul 4pm baru aku bangun lepas rai kejut sebab Uncle Samsul suruh aku call dia. Ingatkan ape. Rupanyer nak tanya pasal cuti kolej aku tuh. Maybe sebab anak sedara dia Xcuti kot. Sambung kerja. Borak2 pasal company lama ayah. Rai cerita yang dorg terserempak time wedding Uncle Ting. Parking kereta pun sebelah2 jew. Bak kata orang, dunia nie kecik dan bulat. Lagi2 la memang 1 negeri. Memang confirm one day tuh akan bersemuka juga.
Ucapan untuk bekas majikan ayah, si Saiful.
Thankz sebab dulu kau selalu susahkan hidup ayah aku. Kau selalu suruh ayah aku buat kerja yang last minit. Aku masih ingat time aku kena tidur kat Plaza Kotaraya sebab nak temankan ayah aku kerja. Walaupun time tuh aku baru berusia 8 tahun, tapi semua perkara tuh masih segar dalam ingatan aku. Sekarang kau boleh lihat dengan jelas kan hasil titik peluh ayah aku lepas keluar dari company kau?? Akal kau cetek. Kau fikir ayah aku Xboleh nak hidup kalau bukan bekerja dengan kau. Kau silap lar. Sebab ayah aku ade Ijazah Kepujian Keusahawanan.

Dengan berbekal 1 computer pada permulaan hidup untuk mencari rezeki sendiri, kini aku dapat lihat hasil yang ayah dapat untuk kami adik beradik terus hidup di muka bumi ini. Walaupun hanya mempuntai office yang kecil, tapi bagi aku itu sudah selesa untuk pekerja ayah melakukan tugasan mereka. Memang ayah penat. Sebab ayah kena cari project sendiri untuk business ayah. Sebab ayah bukan kerja dengan orang lain. Tapi aku rasa bersyukur sebab ayah sanggup melaburkan duit dia untuk hantar aku belajar di kolej swasta. Sebab aku nie Xde la mempunyai akal yang begitu cerdik seperti orang lain. InsyaALLAH ayah. Mungkin kalau ayah perlukan wiwie untuk terus hidupkan company ayah in future, wie akan cuba untuk menerajuinya. Love u dad.





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...