September 12, 2009

"Makcik lapar la nak"

aku baru balik dari berbuka di surau. ikutkan hati tak nak pergi sebab tak selesa kot kalau nak berbuka dekat sana. sebab bila berbuka di rumah, aku bebas nak makan macam mana style pun. ibu cakap orang tak ramai, makanan banyak, sebab tu cik Lily suruh aku datang juga.

aku datang. berbaju biru dan bertudung.

azan berkumandang.

lepas minum dan makan bubur lambuk, aku solat maghrib. selesai solat, time makan makanan berat. tapi aku cuma makan burung puyuh panggang. sebelum start makan, ada sorang makcik nie, dengan cepat-cepatnya nak cari port. meja penuh. dia suruh ada budak kecik tu alihkan kuih sebab tangan dia dua-dua dah penuh pinggan. sebab budak kecik tu buat bodoh, aku pun tolong angkatkan. lepas aku dah angkatkan, dia terus duduk, makan. aku nie ha yang blur nak letak mana kuih nie. aku rasa kalau makcik lain, sebab kita dah tolong aturkan pinggan untuk keselesaan dia, mesti dia beritahu aku kat mana nak letak pinggan yang berisi kuih tu.

tak cukup dengan hal tu.

burung puyuh tu ada kuah sos dia. aku ambil dan letak dalam mangkuk. makcik yang sangat kelaparan nie, dengan selemba celup daging buruh puyuh dia dekat mangkuk sos aku. terperanjat sekejap. tapi aku terus makan juga dengan rasa yang kurang enak. masa makan, mulut pot-pet-pot-pet. dah tu ceritakan kelemahan diri. dia cerita lah kalau dia berbuka di rumah, lepas makan siap baring dulu, sampai laki dia bising bila waktu maghrib dah nak habis tapi dia belum solat dulu.

sebab tu aku dekat sini kurang bergaul dengan makcik-makcik. kalau di rumah dulu, semua makcik-makcik pakcik-pakcik yang satu lorong dengan aku, aku ingat nama mereka.

ada seorang makcik nie tanya, "datang rewang tak tadi?" dekat makcik yang sangat lapar nie. makcik lapar nie cakap, "eh. tak la. dorang yang rewang".

kesimpulannya, dekat taman aku nie memang ramai yang suka datang untuk makan saja. rewang?? rosak kuku mak. choyyy~

*bubur lambuk banyak lebih. aku bawa balik sebungkus. lalala~

2 comments:

KhA!RuL said...

rewang 2 apa???
rawang tau la..
kui3

Afeeqa said...

rewang tuh mcm gotong royong bile kenduri. hehe. :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...