August 25, 2012

Adab Sopan. Baju labuh, kasut terlebih tinggi

aku tahu sekarang musim raya. semua orang datang rumah, sebab nak beraya.
raya raya juga, keselamatan kenalah jaga.
petang tadi, ada seorang lelaki berbaju t-shirt tak smart, seluar banyak kocek (kot), terjenguk depan pagar.
masa tu, ada budak-budak anak jiran datang beraya.
lelaki tu pernah aku nampak. macam jiran aku.
dia terjenguk-jenguk dari luar pagar. bagi salam pun tidak.
dia bagi salam slow sangat ke sampai aku tak dengar? kalau memang aku yang tak dengar, tak salah beri salam sekali lagi kan? LOUDER PLEASE.
aku jengah dari sliding door. dan aku cakap, 

aku: "ye?"
lelaki: "ayah kau ada rumah?"
aku: "ada."
lelaki: "orang datang nak beraya ni. pelik betullah aku dengan orang Ehsan ni. orang datang boleh tanya 'ada apa?'. datang nak beraya lah. kan musim raya ni".

aku pun dengan sengih tersipu-sipu keluar buka pagar. baru lah aku nampak isteri dia disebalik tembok luar rumah. memang sah jiran aku. 

macam mana aku tak tanya "ye?", cara dia berdiri depan rumah, bukan cara orang nak beraya, tapi cara orang datang rumah, ada nak settlekan benda yang tak settle.
habis, dah berdiri sambil tangan tinggi capai pagar, kalau boleh nak sampai hujung pagar atas.
datanglah dengan memberi salam, tangan yang sopan, & memberitahu niat berkunjung.

adab tu, pakcik.

nasib baik ibu cakap mulut pakcik tu memang laser.

aishh.




raya tahun ni, baju panjang menjela. baju beli, sebab tu la. nasib baik ada paku dekat luar pintu bilik. boleh sangkut. kalau tak ronyok balik baju aku tu. tu pun baju recycle dari wedding Zizi. jimat. baju tempah ada lah sehelai. dah koyak tepinya bila si Enon & Apip turun dari riba aku macam gelongsor.
kasut pula, over inci. sendiri yang susah bila nak masuk tempat pemandu. kaki dah terlebih dari steering. 
tak apa lah. janji aku pandang semua orang ke bawah. HAHA!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...