January 23, 2011

ustaz pun makan duit haram

bismillah.
aku ada adik lelaki berumur 19 tahun, tahun ini. tak sambung belajar lagi disebabkan komitmennya bermain bola sepak untuk satu team bola sepak di JB ni.
semalam team dia ada friendly dengan KL team. kalah, 6-0. wow ! syabas team KL.
tapi itu bukan isunya. isunya bermula pada pukul 2am semalam, bilamana aku turun ke hall untuk mendengar cerita yang ibu ayah aku sembangkan dengan adik aku.

elaun. dalam dunia ni dah tak ada kerja percuma. cuma hamba abdi je yang buat kerja percuma.
aku rasa, dah lebih sebulan adik aku main bola dengan team dia. so, semalam merupakan first allowance yang dia dapat hasil daripada latihan bola sepak dia tu.
RM200. RM200 untuk sebulan dan lebih. wat de????
orang lain, paling minimum dapat RM600.
tau tak couch dia cakap apa??
"cukup tak RM200 nie? saya bukanlah nak makan duit awak. kita bayar ikut prestasi. bla bla bla."
you are nuts! old man.

nak cakap panjang pun malas. nanti entri ni dah boleh di buku kan pula.
cuma aku nak orang luar tau dan paham.
tapi sampai sekarang aku masih tak mempunyai ayat yang sesuai untuk menggambarkan contoh yang sangat simple untuk kes adik aku ni.

"bayar gaji pekerja anda dengan gaji yang sepatutnya dia dapat. jangan bagi gaji mereka berdasarkan status ayah mereka. sebabnya senang je, mereka kerja dengan anda, bukan ayah mereka."

ya ustaz! apa hukum makan duit orang lain ek? anda mesti lebih arif kan? sebab duit tu dah banyak mengalir dalam darah daging anak bini ustaz.

maaf. aku bukan nak menuding jari. songlap ada di mana. kejadian depan mata, mustahil lah tak nampak.

3 comments:

boy_soda said...

Thats y la jgn pndang org tu TITTLE ustaz,imam,bilal,khidupan die cukup sempurna..
Aq pown x tau nk bg ayat ape yg sesuai tuk org2 cmtu..

Unknown said...

haiyh. nak kena pukoi ni bagi duet sket2 kat ang..lau bagi sket cmna aku nak pow kan..hihi


pstt.. ang ayat la dia sket..kasi manja2..hihihi.nanti dapat la byk

Afeeqa said...

boy: duit yg dia ambil xkan halal smpi bila2.

nub: masalahnya skrg hal nie bkn tejadi pd aku, tp pd adik aku. kalau akuuuu, dah lama aku cubit2 perut ustaz tu. haha.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...