December 22, 2010

cerita kedai kopi

gosip. mengumpat. mengata. gay.
ada yang betul tapi ada juga yang salah. daripada fakta lari kepada auta.
aku bagi contoh. orang A, B, & C.

A ada masalah dengan B. si A luahkan perasaan dengan si C. mungkin pada awalnya si C percaya.
tak lama lepas tu, kena pula batang hidung si C tu sendiri. si C luahkan perasaan secara umum. A dapat tau.
wow ! bagus betul si A ni. cakap pung pang pung pang hal buruk si B dekat si C.
serious betul si A nak pertahankan diri sedangkan si B dah ketawa sinis dengan cerita-cerita yang dah terbongkar tu.

contoh di atas kalau tak paham pun tak apa. tak perlu di kaji dengan lebih mendalam sebab ini perihal si A yang tak reti nak buka mata, letakkan diri di alam nyata.
bak kata pepatah, masuk kandang harimau - mengaum, masuk kandang buaya - hati-hati dengan ayat mereka.
senang cerita, hidup jangan bongkak sombong.
kalau kita hidup senang, kongsi kesenangan itu dengan orang lain.
kalau kita yakin kita tak berapa mampu, jangan asyik nak letak diri kita dekat standard yang tinggi. nanti sendiri yang malu tau. sebab u sebut brand barang pun salah. opsss ! hehe.

atikah atikah, sampai hati kau kata marwah tu sampah masyarakat sedangkan kau berjiran dengan dia. tak patut, tak patut.

11 comments:

Jebat Malaya said...

cerita pasal a,b,c... tgk2 tulis nama btul kat bawa tuh atikah dengan marwah... hmmm...

Afeeqa said...

haaa. nie mesti kes xtgk cerita Safa & Marwah nieee. atika dgn marwah cuma watak dlm cerita tu, xde kaitan dgn masalah a,b,c. :)

Jebat Malaya said...

hahaha... ingtkan sapa td.. haha.. memang x tengok tuh... hahah... sory ah... ingtkan kata kat org mana2 td... hehe

Jebat Malaya said...

haha.. memang x penah pun... tuh yg pakai serang je tuh.. hehe..

Afeeqa said...

hehehe. xpe jebat. u confuse sikit la tuh. hehe.

nub said...

jgn bengkak sombong n jgn bodoh sombong..

hahak

NURUL said...

akak setuju. hidup tak boleh nak bongkak sombong. lagi satu mulut kena jaga. kerana mulut badan binasa. best entri ni

Afeeqa said...

nasihat yg berguna nub. ;)

Afeeqa said...

kak nurul: yes! mulut xboleh nak kepochi sgt kan kak. kalau cerita benda betul xpe, nie sah sah lari dari kenyataan. terima kasih kak. :)

MofiDhouse said...

aku jua tak suko bebenor ngan manusia seperti si A....
Kesimpulan yang paling baik tuk kita meluahkan rasa hati ni atau nama lain mengumpat mengata ialah mengumpat mengatalah dengan TUHAN.Tak berdosa.Dia Maha Mendengar dan Mengetahui.

Afeeqa said...

sangat setuju dgn kamu Che'pi. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...