July 26, 2009

Tiada ganti bagi dirinya.

pernah korang tengok dalam filem lain, orang bergayut dekat telefon sambil baring atas lantai? berkemban dalam rumah sambil main kejar-kejar? tak ada. tapi dalam Sepet? iainya melambangkan cara kita yang sebenar.

cerita nie juga mengingatkan aku cinta sewaktu sekolah rendah, jiran yang kepoh, suka jaga tepi kain orang lain dan budak kecik yang iri hati dengan kita. yang paling best, sofa kena tarik. macam yang selalu 'court maut' buat. *heeee.

aku suka scene masa dekat hospital. aku cuba bayangkan betapa paniknya aku kalau ayah sakit. dan kita akan tahu kenapa lelaki suka stay hospital lama-lama. *heeee.

talentime. movie ini, aku belum tengok. sama seperti Rabun. Mualaf pun tak dapat tengok sebab dia cuma tayangkan di singapore.

Yasmin Ahmad, pengarah berbakat yang bukan memfilemkan cerita yang tiada erti. kita boleh membilang dengan jari movie arahan beliau, tapi makna dalam penceritaan beliau? sangat bermakna oke.

dia lain. dia kreatif. dia istimewa.

tapi dia sudah pergi. Allah lebih sayangkan dia. tapi lepas dia pergi, banyak cerita yang keluar pasal dia. dan aku ada buka satu blog nie, cakap pasal Yasmin Ahmad nie khunsa, dan ada sorang anony nie bagi komen tak nak macam gampang pula kan. hey anony, kau tak ada hak nak tentukan seksaan orang lain dalam kubur tau. Mungkin betul dia khunsa sebab dari biodata yang aku baca dekat blog Edan, dia dulu belajar di Maktab Sultan Abu Bakar, Johor Bahru @ englisg college (EC). disebabkan ayah aku dulu ex-student EC dan beza umur mereka cuma 3 tahun, aku terus tanya dekat ayah sama ada ayah kenal dia ke tak. ayah cakap, mungkin kenal. dia memang lembut sikit. tapi dia tukar jantina dengan cara yang betul. tak payah la nak berbangkitkan semula hal nie. korang yang mengata, lagi yang menuduh dia bukan-bukan, dosa korang la yang makin bertambah.

choiiiii la!


* Al-fatihah untuk Yasmin Ahmad. semoga rohnya aman sentiasa. aminnn.....
** tekejut dengan status mereka di FB yang mengatakan Yasmin Ahmad sudah meninggal dunia sedangkan masa tu dia baru di ICU.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...