August 02, 2009

Hidung berdarah. Aizat dah matang.

bukan hidung aku yang berdarah, tapi adik aku. dah 19 tahun 9 bulan aku hidup tapi aku tak pernah alami situasi hidung berdarah. sakit ke ek? tapi yang pasti mesti rasa tragis je kan bila bab-bab darah nie. itu apa yang aku rasa. tak tahu la orang lain macam mana.

aku tak tahu kenapa hidung aizam berdarah. aku rasa hidung dia start berdarah masa aku cuti semestar lepas. time tu dia balik sekolah, then baju sekolah dia habis kena darah. dia cakap kena masa dekat sekolah. huhu. kesian adik aku.

kali kedua pula, masa kitorang satu family holiday dekat PD. pagi-pagi masa aku terkebil-kebil nak celik mata, dia tunjukkan aku seluar pendek dia yang ada kesan darah. aku buat bodoh. orang tengah mamai, cakap apa pun tak masuk dalam kepala. masa aku tengah mandi, aku nampak dekat sink ada satu titisan warna chocolate. fikir. keluar toilet.

"ibu, dekat sink ada titik kaler coklat. hidung atam berdarah ke?". terus aku jerit panggil dia.

aku rasa cuaca malam tu bukan lah panas pun. tapi tah kenapa la hidung dia tu kan. kali ketiga pula, pagi tadi dalam mpv masa kitorang dah sampai restoran abadiah dekat dengan kolej aku untuk sarapan. masa dah masuk kawasan kolej aku, dia cakap, "ibu, off kan air-cond". ibu pun terkial-kial la mencari button off. lepas je aku park depan restoran tu, adham jerit,"hidung abang darah!". aku toleh belakang cepat-cepat. aku tengok atam tundukkan kepala dia sambil tadah tangan. then ibu pun memulakan kuliah pagi ahadnya, "tu lah bantai minum ais lagi. bla bla bla bla bla. kau korek hidung ea?! asek korek hidung je mana tak darah hidung tu. bla bla bla bla." aku nyampuk sikit, "jangan minum milo" *sengeh.

bila dia tekap hidung tu, cepat je tisu tu penuh dengan darah. patutnya balut pakai kotex je kan? hehehe. agak lama la stay uruskan si atam sampaikan ada lelaki india kepochi tu jenguk-jenguk kitorang dari luar kedai. so, atam rest dulu dalam mpv sementara kitorang pergi order makanan dulu.

oke. sekarang nie nak masuk part yang aku rasa sangat terharu.

aku rasa aizat dah membesar sebagai abang yang sayangkan adik dia. tapi dalam part berfesyen, dia tak boleh mengalah dan nak yang mahal dari adik dia. what-so-ever. aku rasa terkedu. abang yang suka mengejek adik dan buat bodoh je kalau terserempak dengan adik dia even diorang satu sekolah, tapi tadi dia yang uruskan adik dia tu. wow! aku rasa macam. . . . bersyukur-lah! aizat basahkan tisu kasi dekat atam. lepas tu dia basahkan tisu lagi, then lap kan seluar atam yang terkena darah tu. lepas tu kibas-kibas sikit seluar atam yang ada sisa tisu tu. masa aku jenguk dorang tu aku fikir aku kakak, so maybe aku boleh tolong apa yang patut. tapi bila benda macam tu jadi depan mata aku, aku rasa adik-adik aku masih ada pelindung walaupun kakak-kakak mereka tidak ada di sisi. mungkin aizat dah sedar tanggungjawab dia sebagai seorang abang lepas kakak-kakak dia dah tak selalu dengan mereka. terpanjang pula entri nie. padahal pasal hidung berdarah dengan aizat je.

"weh! kau amek duit ayah eaaaaaa." *lebihan duit tol yang ada dalam desk.
"aku nak cukupkan rm30. kau bukannya nak bagi aku duit belanja"
"ceh!" aku buka atasinchi aku, then hulurkan rm1 dekat dia.
"hahahaha! seringgit je?"
"jadi la tu. hehe."

atam yang dah duduk belakang pun aku hulur seringgit juga. nanti cakap aku tak adil pula kan.

"wangi seh duit nie"
"duit kepit kat ketiak memang bau wangi. haha!"

adham tak ada dalam mpv, so tak payah hulur. lagi pun duit tabung dia banyak! hehehe.

*ayah tertinggal charger dekat rumah rai.
**bila family aku dah gerak, aku dah online, baru aku sedar kad matrik aku yang aku selitkan tadi.
***konklusi untuk hari ini: bapa borek, anak rintik. lalala~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...